Hoe landt de ISO 9001:2000 bij ...... ?


  homepage   artikelen   hoe landt de iso ... (bij wagenvoorde)   Home  Email deze pagina  Print deze pagina

Hoe landt de ISO 9001:2000 bij ...... ?

Door Ineke de Haan - 15-09-2003
Afspraakje.... Door deze rubriek kunnen leden van de kwaliteitskring tips, praktische oplossingen, handige cursussen doorgeven m.b.t. de omschakeling naar de nieuwe norm. Ook zijn we geïnteresseerd in ervaringen met de certificerende instellingen bij de hercertificering.

Als derde in de serie ‘Hoe landt de ISO 9001:2000 bij .......?’ willen we aandacht besteden aan de ervaringen van Wagenvoorde Lastechniek b.v.

Hiervoor kregen we de medewerking van Edwin Biesheuvel, kwaliteitscoördinator, die het kwaliteitssysteem in zijn takenpakket heeft.

Even voorstellen: Wagenvoorde Lastechniek b.v.

In 1937 startte Albert P. Wagenvoorde zijn bedrijf met de verkoop van elektroden en lastransformatoren. Daarnaast gaf hij in de avonduren les in het elektrisch lassen.

In 1968 is zijn zoon Albert G. Wagenvoorde in de zaak gekomen en samen hebben zij er voor gezorgd dat Wagenvoorde Lastechniek b.v. is uitgegroeid tot een succesvol bedrijf.


Adres: Arnesteinweg 63 4338 PD Middelburg

Wagenvoorde Lastechniek b.v. is als familiebedrijf voortgezet, na het overlijden van beide heren Wagenvoorde, met een team van 12 bekwame, enthousiaste medewerkers bestaande uit 4 monteurs, 3 vertegenwoordigers, 2 kantoormedewerkers, een bedrijfsleider en last but not least de kwaliteitsbewuste directeur H. Spong.


Directeur H. Spong

HISTORIE VAN HET KWALITEITSSYSTEEM

In 1994 gingen grote klanten het ISO-certificaat eisen, waardoor de noodzaak tot het ontwikkelen van een kwaliteitssysteem ontstond.

Wagenvoorde Lastechniek b.v. besteedde de ontwikkeling van het kwaliteitssysteem uit , en er ontstond een handboek met als onderdeel de beschrijving van de procedures. Er waren nauwelijks werkinstructies.

Toen Edwin Biesheuvel begin februari 2002 startte bij Wagenvoorde Lastechniek b.v., vond hij een wat verouderd kwaliteitssysteem met veel overlap in de procedures, en veel tekst.

De certificerings-audit van Lloyds begin 2002, waarbij ook werd gekeken in hoeverre het systeem al voldeed aan de nieuwe ISO-norm 9001-2000, overviel Edwin wel een beetje. De rapportage van Lloyds was voor Edwin echter een leidraad om enthousiast aan het werk te gaan.

Opleiding
Eerst kreeg Edwin een cursus interne auditor bij Lloyds. Eind maart 2002 werd er een in-company cursus door Lloyds georganiseerd voor hem en de 4 kaderleden m.b.t. de nieuwe ISO-norm 9001-2000. In juni ging Edwin op intercollegiaal bedrijfsbezoek bij sterdealer LINCOLN Electric: “Wij werken op dezelfde manier’

DE SCOOP

Wagenvoorde Lastechniek b.v. verkoopt en verhuurt toebehoren voor las- en snijtechnische industrie en verzorgt verhuur, reparatie en onderhoud van apparatuur met toebehoren.


Kwaliteit heeft een naam..

INVOERING ISO 9001-2000

De invoering van de nieuwe norm is eigenlijk heel geleidelijk gegaan.

Aan de hand van de opmerkingen uit de laatste certificeringsaudit van Lloyds heeft Edwin een proces in gang gezet, op weg naar de nieuwe norm.

Er zijn nieuwe formulieren ontworpen, die het proces beter ondersteunen.

Maandelijks staat kwaliteitszorg op de agenda van het personeels overleg d.m.v. een kwaliteitsverslag door Edwin.

T.a.v. klanttevredenheidsonderzoek maken de vertegenwoordigers bezoekrapporten, terwijl stagiairs als stageopdracht onderzoek hebben gedaan.

Als meetpunten worden de afwijkingen en de klachten op afwijkingsformulieren maandelijks geëvalueerd, en vormen de input voor het management review.

Kwaliteitsdoelstellingen
Er zijn in het kwaliteitssysteem 15 duidelijke doelstellingen geformuleerd, die leiden tot verbeteringen.

Certificaat ISO 9001-2000
Sinds vrijdag 21 maart hangt het certificaat ISO 9001-2000 te prijken in de directiekamer.

Resultaten
Een meetbaar resultaat van het succes van het kwaliteitssysteem is de toezegging van de Certificerende Instelling Lloyds, dat ze in de toekomst een halve dag komen voor de audit, omdat de zaken prima op de rit staan.

Proficiat Edwin, bedankt voor het interview en... tot ziens bij de kwaliteitskring!

Stellingen

 
Electron
Atofina
Wagenvoorde
Lastechniek
 
1.
+
+
+
De nieuwe ISO-norm leidt bij ons tot vernieuwing.
2.
+
+
+
De nieuwe ISO leidt tot verbeteringen in het proces.
3.
-
++
+
Aanpassingen aan de nieuwe norm gingen van een leien dakje.
4.
+
+
+
Wij gebruiken de ISO-norm om te verbeteren.
5.
-
++
++
Externe audits zijn hun geld waard.
6.
++
++
+
Het ISO-certificaat is voor ons waardevol.
7.
+
+
+
Het ISO-certificaat gebruiken wij voor PR.
8.
-
-
+
Het management review levert werkelijk nieuwe doelstellingen op.



Afspraakje.....

Wilt u ook in de rubriek ‘Waar landt de ISO 9001-2000 bij .......?’ vertellen over uw ervaringen t.a.v. de invoering van de nieuwe ISO 9001-2000 norm, en zo collega’s informeren met tips? Laat u het a.u.b. even weten aan de websiteredactie: websiteredactie@kwaliteitskringzeeland.nl
of rechtstreeks aan Ineke de Haan van FLOW Zorgsystemen.
Telefoon 06-44734996 of flow@zeelandnet.nl



Webmaster Christiaan Boland |   Powered by MySQL Copyright © KwaliteitsKring Zeeland