Artikelen


  homepage   artikelen   Home  Email deze pagina  Print deze pagina

Artikelen

FSSC 22000 moet voedselveiligheid echt beheersbaar maken

Vruchten uit Afrika kunnen binnen 24 uur na de oogst al in het schap van Nederlandse winkels liggen. We drinken koffie uit Azië, eten rundvlees uit Zuid-Amerika, lamsvlees uit Australië en Nieuw-Zeeland enzovoort. De voedselketens zijn wereldomspannend geworden. Daarmee heeft ook de aandacht voor voedselveiligheid in belangrijkheid gewonnen. Sterker nog, voedselveiligheid is een topic geworden dat alle aandacht moet hebben. Gelukkig werd in 2005 ISO 22000 gelanceerd, een enkele norm voor de hele voedingssector. Maar die norm werd nauwelijks of niet opgepikt. Om een van de redenen daarvoor — te algemeen — teniet te doen, werd PAS 220 ingesteld. En kort daarop de FSSC 22000-certificatieschema. En die laatste is recentelijk goedgekeurd door de Global Food Safety Initiative (GFSI). Is daarmee nu eindelijk de wereldwijde norm voor voedselveiligheid een feit?

Kwaliteit bij Klinieken voor Plastische Chirurgie en Esthetische Correcties

Slechte telefonische bereikbaarheid, onvriendelijke bejegening door het personeel, lange wachttijden, gehorige spreekkamers, onduidelijkheid over de kosten van de cosmetische ingreep en beloftes die niet nagekomen worden, het zijn allemaal voorbeelden van het leveren van non-kwaliteit.

Kwaliteitskring Zeeland stimuleert ontwikkeling van kwaliteit in Zeeland!
Artikel in Ondernemend Zeeland van Mei 2007
Kwaliteitskring Zeeland is de vereniging die, in regionaal verband, een bijdrage wil leveren aan het succes van ondernemingen, instellingen en organisaties, door aandacht te besteden aan nieuwe ontwikkelingen op het gebied van organisatie- en productkwaliteit en kwaliteit van diensten.

 Lees artikel (18Kb - PDF)

Kwaliteit als gereedschap voor optimaal management!
"Voor alleen de kwaliteitsnorm komt niemand meer", is de mening van voormalig voorzitter Henk Hamelink, initiator van het eerste uur Wout Treurniet en de huidige voorzitter Jan Stolwijk. Kwaliteitskring Zeeland paste daarom begin 2005 haar missie aan. Een verschuiving van uitwisseling van kennis en informatie over kwaliteitsmanagement naar de integratie van kwaliteit in de hele organisatie.

 Lees meer

Quadrant “Integratiemodel Kwaliteitsmanagement”
Het Euregio project Quadrant, gestart op initiatief van de Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, geeft een 60-tal bedrijven uit Oost- en West Vlaanderen en uit Zeeland een begeleiding bij de opbouw van een geïntegreerd zorgsysteem. De Kwaliteitskring Zeeland is ook bij dit project betrokken, een aantal Zeeuwse bedrijven heeft hier aan deelgenomen.

 Lees meer

Juran 100 jaar
100 jaar en Dr Joseph Juran is nog steeds 100% kwaliteit

Eén van de grondleggers van het moderne kwaliteitsmanagement, Dr. Joseph Juran wordt eind dit jaar 100. Als er één management goeroe is die het ontwikkelde echt toepast dan is het wel Joseph Juran. Met zijn 100 jaar is hij nog altijd bezig met het schrijven van boeken. Ook zijn vrouw, die volgend jaar 100 jaar wordt, is nog goed ter been. Ze zijn dit jaar 75 jaar getrouwd. Het Juran Institute (Wilton, Connecticut, VS) heeft deze gelegenheid aangegrepen om speciale aandacht te besteden aan deze bijzondere gebeurtenis.

 Lees meer

Making off …… de website van de Kwaliteitskring Zeeland
Op de bijeenkomst van de Kwaliteitskringen Zeeland van 24 januari 2002 hield bestuurslid Robert Bakker een vlammend betoog genaamd:

“Kwaliteitskringen Zeeland Gaan Digitaal”

Doel was een zogenaamde community te beginnen bij ‘Clubs’ aangeboden door internetprovider ‘Het Net’. Een community is een plaats op internet, die gebruikt kan worden om interactie tussen leden van verenigingen te stimuleren.
‘Geen site zonder inhoud, dus……leden gevraagd! ‘
Acht enthousiaste mensen gingen aan de slag in de nieuwe website commissie.

 Lees meer

Persoonlijke Balanced Scorecard
Organisatieverbetering is lange tijd gestoeld geweest op het, “modelmatig” vertalen van de strategische missie en visie, middels KSF’s, PI’s, en (sub)doelstellingen naar persoonlijke doelstellingen. Denk hierbij aan het gangbare Balance Scorecard-concept (Kaplan en Norton 1996, 2000), huidige verbetermanagementmodellen en verandermanagementtheorieën (o.a. Harrington 1995) en (in mindere mate) het INK-model.

 Lees meer

Klimaatbeheersing, een kwestie van een goede Airco?
Welk klimaat heerst er bij uw bedrijf? Is het heerlijk koel of is het veel te warm of wisselt de temperatuur steeds? Bij dergelijke opmerkingen denk je al gauw aan de temperatuur. De inhoud van dit artikel is echter niet meteorologisch van aard. Daar hebben we voldoende gekwalificeerde weermannen en –vrouwen voor. In dit artikel staat klimaat voor ‘employeeship’ en daarmee bedoelen we de mate van persoonlijke betrokkenheid, inspanning en initiatief van de medewerkers bij het succes van hun bedrijf.

 Lees meer

Hoe landt de ISO 9001:2000 bij …..?
Afspraakje.... Door deze rubriek kunnen leden van de kwaliteitskring tips, praktische oplossingen, handige cursussen doorgeven m.b.t. de omschakeling naar de nieuwe norm. Ook zijn we geïnteresseerd in ervaringen met de certificerende instellingen bij de hercertificering.

Als derde in de serie ‘Hoe landt de ISO 9001:2000 bij .......?’ willen we aandacht besteden aan de ervaringen van Wagenvoorde Lastechniek b.v.

 Lees meer

Ter Weel: “Focus op de Mens.”
"Capaciteit van mensen en middelen optimaal benutten, dat is in de kern voor mij kwaliteit", zegt Sjolanda Huls enthousiast. Sjolanda is opleidingscoördinator/kwaliteitsmedewerker bij Stichting Ter Weel. Een verzorgings- verpleeghuis, met vestigingen in Goes en Krabbendijke. In totaal werken zo’n 550 medewerkers bij Ter Weel, die garant staan voor de dagelijkse zorg voor de bewoners.

 Lees meer

Hoe landt de ISO 9001:2000 bij .....?
Afspraakje.... Door deze rubriek kunnen leden van de kwaliteitskring tips, praktische oplossingen, handige cursussen doorgeven m.b.t. de omschakeling naar de nieuwe norm. Ook zijn we geïnteresseerd in ervaringen met de certificerende instellingen bij de hercertificering.

Als tweede in de serie ‘Hoe landt de ISO 9001:2000 bij ........?’ willen we aandacht besteden aan de ervaringen van Atofina Vlissingen B.V.

 Lees meer

Investeren in mensen loont!
Dit is natuurlijk een wijsheid die al heel lang geldt. Mensen vormen immers het belangrijkste kapitaal van de onderneming. Perfecte machines, prachtige apparatuur, mooie producten: het zijn uiteindelijk de medewerkers die ze bedienen. Mensen zijn daarmee een belangrijke schakel in het succes van de onderneming. Tevreden medewerkers tevreden klanten is nog zo’n aloude wijsheid.

 Lees meer

Investeren in de toekomst...
Duurzaam ondernemen is een continu verbeteringsproces dat niet alleen veranderingen op gang trekt in de strategie, maar ook op het beleids- en operationele niveau, gesteund door een veranderingsproces bij het management. Het is durven de visie, strategie en instrumenten van het bedrijf te herbekijken en te toetsen aan een veel ruimer scala aan criteria. Je oriënteert je bedrijf als het ware op een gestructureerde manier naar de buitenwereld en naar de toekomst. Het is een investering op lange termijn die wordt geïmplementeerd via een pragmatische en projectmatige stap-voor-stap benadering.

 Lees meer

Kwaliteitszorg en het voorkomen van 'papieren tijgers'
Al van oudsher bestaat de behoefte om kwaliteit aantoonbaar te maken. De eerste keizer van China, Qin Shio Huangdi, die verantwoordelijk was voor de uitgestrekte ondergrondse terracotta legers bij Mount Li, bepaalde dat alle goederen die aangeleverd werden voor gebruik in het keizerlijk paleis, voorzien moesten zijn van een zogenaamd waarmerk van de fabrikant. Voldeed het product niet in de ogen van de keizer, dan kon op eenvoudige wijze de fabrikant worden geïdentificeerd ..... èn gestraft!

 Lees meer

Hoe landt de ISO 9001:2000 bij .....?
Afspraakje.... "Met de boot over bij Breskens, richting Terneuzen, over de brug bij Sluiskil, 2e afslag links, en dan het 1e stoplicht rechts, en dan zie je het gebouw van ELECTRON.", aldus Marco Herman, KAM-functionaris van de werkmaatschappij ELECTRON (Terneuzen) B.V.

 Lees meer

Webmaster Christiaan Boland |   Powered by MySQL Copyright © KwaliteitsKring Zeeland