Zeeuwse Kwaliteitsdag 2004


  homepage   wat doen we?   zeeuwse kwaliteitsdag   Home  Email deze pagina  Print deze pagina

Impressie Kwaliteitsdag 2004 – Minder Kwaliteitsmanagement en meer communiceren!

Ruim 200 ondernemers en managers werden door dagvoorzitter Helge Prinsen verwelkomd op 11 november in de Zeelandnetstudio’s in Kamperland voor al weer de 6e Zeeuwse Kwaliteitsdag. Behalve vele Zeeuwen waren er dit jaar ook opvallend veel deelnemers van buiten de provincie, tot uit Assen aan toe.

De Kwaliteitsdag zou er niet zijn zonder vele sponsoren. Deze werden in een door Zeelandnet gemaakte, flitsende multimediapresentatie aan het publiek gepresenteerd.

De eerste spreker dr. Jaap van Ginneken heeft als een coryfee op het gebied van opinie en communicatie al vele wetenschappelijke en populaire publicaties op zijn naam staan. Zijn belangrijkste stelling deze middag was dat de heilige drie-eenheid meten = weten, weten = voorspellen en voorspellen = beheersen misschien wel van toepassing is op technische processen, maar niet op communicatieprocessen. Diverse aangehaalde voorbeelden rond o.a. de Brent Spar, de gekke koeienziekte, Benetton, OMO Power, Buckler en KLM (Natasja en Biggles cultuur) lieten volgens hem zien dat de publieke opinie een eigen dynamiek heeft die eerder gekenmerkt wordt door chaos dan door voorspelbare patronen. Kleine details kunnen zo beslissend zijn voor de doorbraak van grote patronen. Bij communicatie gaat het er volgens hem veel meer om goed te observeren en daar naar te handelen, dan proberen te voorspellen.

Voor alle deelnemers was er een overdruk uit zijn boek ‘Schokgolf’, deze is ook hier te downloaden (1,4 MB). Daarnaast is hier een A4-tje met de belangrijkste begrippen uit zijn presentatie te downloaden (0,1 MB)

De tweede spreker, dr. Martijn van Oorschot is ondermeer bekend geworden door zijn eind 2003 uitgebrachte bestseller ‘Hoe zet ik een adviseur eruit!”. In dit boek verklaarde hij zich een tegenstander van o.a. de Balanced Scorecard. “Velen adviseurs weten dat het niet werkt, ze hebben het al tien keer geïmplementeerd en lachen zich een kriek om zo’n idioot die het ook wil proberen. Als iemand naar mij komt om zo’n Balanced Scorecard in te voeren, zeg ik: zoek maar een ander. Ik doe het niet, want het zijn flauwekulinstrumenten, hypes”. Van Oorschot benaderde communicatie in zijn presentatie meer vanuit het perspectief van het individu, als ‘ding’ of in beweging. Vele factoren zijn van invloed op het handelen van mensen en het menselijke gedrag laat zich nauwelijks voorspellen. ‘Als je tegen een steen schopt kun je voorspellen waar hij heen gaat, maar wanneer je een mens schopt niet’. Het communiceren van managers en werknemers wordt voor een belangrijk deel door vooroordelen verklaard.

De sheets van Martijn van Oorschot zijn hier te downloaden ( 0,1 MB).

Al met al waren de presentaties van zowel Van Ginneken als Van Oorschot vooral een relativerend pleidooi voor minder kwaliteitsmanagement en meer communicatie.

Afsluitende spreker was de Brabantse cabaretier en performer Mark van de Veerdonk. Waar de vorige sprekers het kwaliteitsdenken relativeerden, relativeerde hij de eerdere sprekers zelf. In een hoog tempo werden diverse elementen uit de verhalen van de eerste twee sprekers op een ludieke manier herhaald. Aan het eind van zijn optreden wist hij het publiek aan te zetten tot de Zeeland Kwaliteitswave.

Mark van de Veerdonk is ook regelmatig in de Nederlandse theaters te zien. Momenteel gaat hij het land door met zijn 9e voorstelling ‘En de wereld is vierkant’. Zijn speellijst is te vinden op www.ikwilerheen.nl/cabaret/voorst/veerdonk.htm

Gecommuniceerd werd er verder ook tijdens het afsluitende informele gedeelte. Daarin konden de Ácte de Presence, de boulevard van sponsoren worden bezocht en kon men zich te goed doen aan het buffet.

De 6e Zeeuwse Kwaliteitsdag was wederom een succes. Het bestuur wil dan ook iedereen die als organisatie, spreker, sponsor, deelnemer of horeca betrokken was bij deze dag hartelijk bedanken voor hun bijdrage!


Het verslag is geschreven door Robert Bakker, bestuurslid van de Kwaliteitskring Zeeland en in het dagelijks leven werkzaam als innovatieadviseur bij Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers. Robert Bakker is te bereiken via rjb@syntens.nl en telefoon 0118-628141.

 

Webmaster Christiaan Boland |   Powered by MySQL Copyright © KwaliteitsKring Zeeland