Nieuwe VCA norm


  homepage   wat doen we?   nieuwe vca norm   Home  Email deze pagina  Print deze pagina

Multraship bijeenkomst - VCA 2004

De VGM Checklist Aannemers is met ingang van 1 februari 2004 gewijzigd. De structuur van de nieuwe VCA norm wijkt af van de oude regeling. In het kader van deze wijzigingen organiseerde de Kwaliteitskring Zeeland, in samenwerking met KIWA, een geslaagde bijeenkomst in Terneuzen.


Multraship en het VCA certificaat
Na de inleiding van Jan Stolwijk, onze voorzitter, werd het woord gegeven aan Joan Nuijten-Muller. Zij is als P&O-manager binnen het sleepvaart en bergingsbedrijf Multraship verantwoordelijk voor de ontwikkeling en instandhouding van het gecombineerde managementsysteem dat is gebaseerd op ISO 9001, VCA* 2004, ISM, ISPS en Arbo.

In een met vele foto’s en talloze voorbeelden doorspekt verhaal nam Joan het publiek mee aan de hand en vertelde zij gepassioneerd over de gestage ontwikkeling van het (familie)bedrijf. In 20 jaar tijd groeide het sleepvaart en bergingsbedrijf uit naar een bezetting van 80 mensen en een vloot van 26 schepen (geen boten Jan!). Ook innovatie gaat het bedrijf niet uit de weg. De ontwikkeling van de Carrouseltug, - “de meest veilige manier van slepen omdat het schip vanwege de ingenieuze constructie onmogelijk kan kapseizen” - sprak menigeen tot de verbeelding.

Joan gaf aan dat vooral besloten werd tot certificatie volgens de VCA* 2004 checklist, omdat Rijkswaterstaat, een belangrijke klant, dat van Multraship eist: “Persoonlijk vind ik de VCA niet bij ons aansluiten. Wat hebben onze mensen nu aan de cursus Basisveiligheid VCA? We werken niet met hoogwerkers en ook andere onderdelen zijn weinig relevant. Gelukkig was de overstap naar de nieuwe VCA* 2004 checklist niet al te groot omdat we al ISM (International Safety Management) hadden en ISM verder gaat dan de nieuwe VCA checklist!”.

De kwaliteitskring in actie
Na het inleidende gedeelte gingen de deelnemers mee op de Multraship Commander dat te allen tijde weggeroepen kan worden om assistentie te verlenen bij calamiteit. En zo gebeurde het dat na 1 mijl varen ‘we’ daadwerkelijk in actie moesten komen.

Een schip had problemen met het anker. De Commander zette koers om helpende hand te bieden. Enkele deelnemers boden spontaan aan een handje te helpen, weer anderen keken wat angstig op hun horloge .. het kon best laat gaan worden vanavond! Uiteindelijk viel het toch nog reuze mee en konden we ons gereed maken voor het laatste deel van de avond.

De VCA 2004 volgens KIWA
Het theoretisch gedeelte van de goed bezochte bijeenkomst, werd door KIWA Nederland verzorgd in de persoon van de heer Cees Quack. KIWA is met 420 medewerkers en een omzet van zo’n 45 miljoen euro op jaarbasis momenteel de grootste certificerende instantie in Nederland. Cees gaf aan dat KIWA een 'Partner for Progress' wil zijn, vanuit erkend leiderschap in certificatie, onderzoek, inspectie en advies.

Op humoristische wijze lichtte Cees de ontstaansgeschiedenis van de VCA 2004 toe en de wijzigingen ten opzichte van de oude VCA 2000/03 checklist. De VCA is eind jaren tachtig ontstaan in de (petro) chemische industrie. Om de veiligheidseisen te harmoniseren werd de beheersstichting SSVV (Stichting Samenwerken Voor Veiligheid) opgericht om de aansprakelijkheid van de onderaannemers in af te dekken. De SSVV is eigenaar van het VCA-logo en beheert en onderhoud de contracten met de Raad voor Accreditatie (RvA) en de Certificeerde instellingen. Het Centraal College van Deskundigen (CCvD) bepaalt de uiteindelijke eisen en het certificatieniveau. Cees maakte in zijn betoog duidelijk dat de oververtegenwoordiging van de petrochemische bedrijven in dit Centraal College ertoe heeft geleid dat er een checklist is ontstaan waar niet iedereen even gelukkig mee is. De populariteit van de checklist is groot. Momenteel zijn er zo’n 10.000 gecertificeerde bedrijven in Nederland die worden gecontroleerd door 100 gecertificeerde instellingen.

Uitreiking van het VCA certificaat

Hugo den Boogert, die de certificatie-audit namens KIWA bij Multraship heeft uitgevoerd, zorgde voor een feestelijke afsluiting door overhandiging van het VCA* 2004 certificaat aan Joan Nuijten-Muller.

 

 


Het verslag is geschreven door Rob Schieman, werkzaam als bedrijfsadviseur bij OAZ Advies, en door Edwin Biesheuvel werkzaam als kwaliteitsmanager bij Wagenvoorde Lastechniek. Voor vragen en/of reacties op dit artikel kunt u contact opnemen met Rob Schieman op zijn emailadres rschieman@schipperoaz.nl. De foto’s zijn gemaakt door Ineke de Haan van FLOW Zorgsystemen en haar emailadres is flow@zeelandnet.nl.

 

Webmaster Christiaan Boland |   Powered by MySQL Copyright © KwaliteitsKring Zeeland