Kwaliteitszorg in de gezondheidszorg


  homepage   artikelen   kwaliteitszorg in de gezondheidszorg   Home  Email deze pagina  Print deze pagina

Kwaliteitszorg in de gezondheidszorg

Door Ineke de Haan - 15-01-2007
Certificering in de zorg, waarom, wanneer, wie en hoe?
Gecertificeerde kwaliteitssystemen krijgen steeds meer vorm én inhoud, maar certificatie is geen doel op zich: het gaat niet om het halen van de eindstreep. Die is er niet. Het gaat om het aanzetten tot verdere verbetering van de zorg- en dienstverlening.

Aan het eind van de vorige eeuw kwam er steeds meer belangstelling voor Kwaliteit in de gezondheidszorg. Donderdag 30 november was er zelfs de landelijke Zorg voor Beter Dag 2006.

In 2005 is voor het eerst in Zeeland het Bronzen Keurmerk voor de zorg uitgereikt, en er is een toename van het aantal leden van de Kwaliteitskring Zeeland uit de zorg.

Voor de Kwaliteitskring Zeeland allemaal redenen om de kwaliteitszorg in de gezondheidszorg eens op de website te belichten. We hebben door middel van interviews met Stichting Werkt voor Ouderen en Kinderopvang Walcheren, die beiden pas gecertificeerd zijn, geschetst wat kwaliteitszorg in de praktijk doet.

Op donderdag 21 september ontving directeur Edwin van Alphen uit handen van burgemeester Schouwenaar het HKZ kwaliteitscertificaat voor

Kinderopvang Walcheren .

KOW is zeer trots op het behalen van het kwaliteitscertificaat. Er is getoetst op klanttevredenheid, medewerkertevredenheid, pedagogisch handelen, voldoen aan wettelijke regelingen en efficiënt en effectief werken.

Zie verder het interview met Kwaliteitsmedewerker Carla Koens. Carla hartelijk dank voor je enthousiaste verhaal en jouw kostbare tijd! Proficiat met het behalen van het mooie certificaat en succes in de toekomst! We waren nog lang niet uitgepraat…

Ook Ben van Belzen, Hoofd Personeelszaken en Renate Schubert, kwaliteitsmedewerker bij de

Stichting Werkt voor Ouderen Vlissingen

te Vlissingen zijn direct bereid als we vragen of ze willen meewerken aan een artikel voor de website van de Kwaliteitskring Zeeland over ‘kwaliteit in de zorg’.

Klik hier voor hun verhaal.

Ben en Renate,

Ook nog van harte proficiat met het behalen van het Bronzen Keurmerk voor Thuiszorg Werkt voor Ouderen op 18 december j.l.

…en hartelijk dank voor alle medewerking!

Jullie enthousiasme en het mooie nieuwe woonzorgcentrum zijn hartverwarmend!

Bronzen Keurmerk Omdat ziektekostenverzekeraars steeds meer een keurmerk gaan eisen voor hun klanten, heeft de Stichting Werkt voor Ouderen in oktober het bronzen keurmerk behaald. Het initiatief tot het bronzen keurmerk komt van Achmea dat ruim een jaar geleden het kwaliteitskeurmerk lanceerde samen met Stichting Perspekt, Stichting Cliënt & Kwaliteit en Stichting Landelijke Organisatie Cliëntenraden. Aanleiding was de publiciteit rondom een aantal zorghuizen waar sprake was van slechte kwaliteit van zorg. Doel is te komen tot verbetering van de zorg, de veiligheid en het welzijn van mensen in verpleeg- en verzorgingshuizen. Naast de beoordeling door Stichting Perspekt vindt er voor het Bronzen Keurmerk ook een onderzoek plaats door de Stichting Cliënt & Kwaliteit. Door middel van enquêtes en gesprekken met cliënten en familieleden wordt de kwaliteit van de zorgaanbieder beoordeeld.

Door middel van de vergelijkingstabel m.b.t. het keurmerk Brons Intramuraal en brons extramuraal krijgt u een goed beeld van de inhoud van het bronzen keurmerk. Verder staan er nog veel gegevens onder de link vragen over het bronzen Keurmerk.

december 2006


Dit artikel is geschreven door Ineke de Haan, lid website-commissie Kwaliteitskring Zeeland, en werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van kwaliteitsmanagement onder de naam FLOW Zorgsystemen.
Bent u ook geïnteresseerd in dit onderwerp, en hebt u vragen en/of reacties op dit artikel, dan wordt u van harte uitgenodigd te reageren op haar emailadres flow@zeelandnet.nl.



Webmaster Christiaan Boland |   Powered by MySQL Copyright © KwaliteitsKring Zeeland