Kwaliteitsdag 2005


Fotoalbum 2005 
Sponsoren 2005 
  homepage   wat doen we?   kwaliteitsdag 2005   Home  Email deze pagina  Print deze pagina

Impressie 7e kwaliteitsdag 2005 – De menselijke factor

Door Edwin Biesheuvel - 1 december 2005
Vanaf 14.00 waren de deuren geopend van de ZeelandNet Studio te Kamperland. Zo’n 170 ondernemers en managers werden ontvangen met een kop koffie (of thee) aangevuld met zeebanket of soesjes.

Rond half drie startte het formele gedeelte met een audiovisuele sponsorpresentatie. Welkom en inleiding werd verzorgd door de dagvoorzitter André de Korte, zelf bestuurslid van de Kwaliteitskring Zeeland.
Vol trots werd gesproken over het feit dat wij nog 1 van de 2 kringen zijn in Nederland die een Kwaliteitsdag organiseren.

Het woord werd gegeven aan de eerste spreker Kees van Zijtveld, algemeen directeur van Nieuwe dimensies. Van reactiviteit naar creativiteit, feitelijk hetzelfde woord en de vraag is hoe verplaats je de ‘c’.
Kees van Zijtveld liet ons zien dat wij voor 99% in ons doen en laten patroonmatig te werk gaan. Zo werden er door de aanwezigen tekeningen gemaakt van een kip en een uil. In 80 procent van de tekeningen werd de kijkrichting van het dier dezelfde kant op getekend. Er bestaat geen organisatie transformatie zonder persoonlijke transformatie. Kees vertelde dat 70% van de bedrijfskosten personeelskosten zijn, maar hoeveel tijd besteden we nu echt aan deze groep? Kunst is mensen te inspireren, motiveren werkt niet. De presentatie van Kees van Zijtveld is te downloaden, het password is 2005.

Tweede spreker van de middag was Caroline Dusschoten, bedrijfspsychologe en sinds 1995 werkzaam bij adviesbureau GITP International b.v.. Zij begeleidt individuen, groepen en organisaties bij ontwikkelings- en veranderingtracjecten.
Mensen maken het verschil en cultuur hoort bij het bedrijf. Wordt vaak gezegd dat “dé” bedrijfscultuur niet bestaat. Caroline deelde haar ervaringen vanuit jarenlang wetenschappelijk onderzoek enerzijds en voorbeelden vanuit een actieve adviespraktijk anderzijds.
De veranderaanpak bestaat ook niet, er is voortdurend beweging. De ‘oude’ cultuur van het bedrijf zit vaak verankerd in mensen. Het gaat niet om te communiceren over de verandering. U bent het verschil, vasthoudend – loslatend.

Laatste spreker van de dag was Antoon Vugts. Met bijna 25 jaar ervaring als intern/extern adviseur, manager HRM&IKZ en directeur (MKB) bracht Antoon ons mee in een reis door de tijd.
Het is 2050. Een tijd dat de industrie verdwenen is uit Nederland. We zoeken een betere aansluiting tussen werk en privé. Strijd der sexen, wantrouwen en moeilijk doenerij staan boven op het lijstje.
Antoon liet in zijn reisverslag een stukje zelfspiegeling zien, het patroon wat ‘men’ ons al die jaren geleerd heeft.
Misschien een ruggesteun voor de toekomst:
• Een bedrijf bestaat uit mensen.
• Mensen hebben een gezond verstand en creativiteit.
• Maak daar als bedrijf gebruik van!!

Na afsluiting van het formele gedeelte was er een ondernemersbuffet in Spaanse stijl. Op de traditionele Acte de Présence presenteerden verschillende hoofd- en subsponsors zich. Tevens was er de mogelijkheid tot netwerken onder het genot van een drankje.

 

Rond acht uur werd de 7e kwaliteitsdag afgesloten. Teruggekeken kan worden op een succesvolle dag.
Het bestuur wil iedereen die als organisatie, sponsor, deelnemer of horeca betrokken was bij deze dag hartelijk bedanken voor hun bijdrage.

Caroline Dusschooten: "Organisatiecultuur vergt dagelijks onderhoud"
Grootte: 407 kb
Antoon Vugts, "Boomkers, we zetten de wereld op z'n kop"
Grootte: 576 kb

 Bekijk het volledige fotoalbum

De presentatie van Kees van Zijtveld kunt u downloade via zijn website


Het verslag is geschreven door Edwin Biesheuvel, werkzaam als kwaliteitscoördinator bij Wagenvoorde Lastechniek b.v.



Webmaster Christiaan Boland |   Powered by MySQL Copyright © KwaliteitsKring Zeeland