Kwaliteit in de Havens


  homepage   wat doen we?   kwaliteit in de havens   Home  Email deze pagina  Print deze pagina

Verslag bijeenkomst Verbrugge Terminals

Door Robert Bakker - 03-06-2004
Rond 15:00 uur verzamelden op 3 juni een kleine 50 leden van de Kwaliteitskring Zeeland zich op het parkeerterrein van Elocoat. Van daar uit zouden we per bus naar het hoofdgebouw van Verbrugge Terminals gaan voor een bedrijfsbezoek aan de Terneuzense vestiging van Verbrugge Terminals.

Na een korte transfer kwamen we aan bij het hoofdkantoor van Verbrugge Terminals. Kwaliteitskring Zeeland bestuurslid Marlies Oggel heette iedereen van harte welkom. Directeur Martin Verbrugge moest onverwacht naar het buitenland, Hoofd Personeelszaken Fred Steutel nam de honneurs waar voor een algemene presentatie over Verbrugge Terminals. Verbrugge Terneuzen Terminals is gespecialiseerd in de op- en overslag van papier en cellulose en witte bulk. De terminal in Terneuzen is gericht is op wat heet short-sea activiteiten (bedrijven rond de Atlantische Oceaan). Verbrugge Terminals beschikt in Terneuzen over 1,5 km kadelengte.

Meer algemene informatie over Verbrugge en de verschillende werkmaatschappijen is overigens te vinden op de website www.verbrugge.nl en in de brochure die tijdens het bezoek is uitgereikt.

Daarna gaf safety & training officer Pim van der Made een presentatie over veiligheid en kwaliteitszorg binnen Verbrugge Terminals. Verbrugge streeft er naar om ‘best in class’ te zijn. Naast ISO 9001 certificering is men ook bezig met het Rohmas systeem (klanttevredenheid) en met ISO 14000. Leuk was de vertoning van de door hem zelf in samenwerking met het ROC Westerschelde ontwikkelde interactieve, multimediale veiligheidstraining.

Daarna kregen we een rondleiding over het terrein. Veiligheidsvoorschriften vereisten dat ook wij als bezoekers van een helm en oranje hesje werden voorzien.

Het eerste deel ging onder leiding van ‘Customer Relations Manager’ Mario van der Reit over het papier en cellulose overslagterrein.

Er werd net een schip uitgeladen.

Het lossen werd kort onderbroken zodat we het schip in konden. Een verassend onderdeel was wat de Verbrugge medewerkers ‘Het Hospitaal’ noemden. Hier werden rollen papier die tijdens het transport beschadigd zijn geraakt ‘opgewerkt’ tot weer bruikbare rollen.

Beschadigd papier wordt van de rol gehaald, deze wordt opnieuw afgewerkt. Vervolgens wordt de rol gewogen en via het EDI systeem van de fabrikant van een nieuw etiket voorzien.

Daarna gingen we per bus het terrein van de ‘witte bulk op’.

Vanuit de bus werden de terminals en installaties van de witte bulk bekeken. Er waren op dat moment weinig activiteiten te zien. De enorme bergen producten met exotische namen als veldspaat en Nepheline syenite waren illustratief voor de enorme volumes die hier overgeslagen worden. Ook de kranen en afvoerbanden waren indrukwekkend.

Ronduit spectaculair was het toen we met bus en al de silo’s binnen gingen. Dit deed een groot beroep op stuurmanskunsten van onze chauffeur. In de afgelopen jaren is hier veel vooruitgang geboekt op het gebied van stofbestrijding, om zo te kunnen voldoen aan de meest recente normen op het gebied van milieu, veiligheid en gezondheid.

Bij terugkomst was er nog een hapje en een drankje, geserveerd door de kantinedames. Alle deelnemers kregen bij vertrek de speciaal voor Verbrugge ontwikkelde Veiligheidsagenda.

Met een kleine 50 deelnemers was het een goed bezochte bijeenkomst, door de inzet van de mensen van Verbrugge was het bovendien ook een interessante bijeenkomst. Alle betrokkenen hartelijk dank!


Het verslag is geschreven door Robert Bakker, werkzaam als innovatieadviseur bij Syntens en bestuurslid van de Kwaliteitskring Zeeland. Voor vragen en/of reacties op dit artikel kunt u contact opnemen met hem op zijn emailadres rbakker@kwaliteitskringzeeland.nl. De foto’s zijn deels door Robert Bakker gemaakt en deels door Ineke de Haan.



Webmaster Christiaan Boland |   Powered by MySQL Copyright © KwaliteitsKring Zeeland